Muziekonderwijs terug op scholen

Muziekonderwijs terug op scholen

[rt_reading_time]min

Zoals u misschien niet ontgaan is, is er de laatste tijd veel te doen geweest om het muziekonderwijs te herintroduceren op basisscholen. Op 10 februari j.l. had het programma: ‘De wereld draait door’, er zelfs een speciale thema-uitzending aan gewijd op tv.
Hier kunt u de uitzending terugkijken

Muziekeducatie staat hoog op de politieke agenda. Landelijk wordt er extra geld vrijgemaakt door publieke én private partijen. Al in 2014 is er door de Rijksoverheid een campagne van start gegaan om dit te stimuleren.

Het Nederlandse bedrijfsleven is tevens bereid om miljoenen euro’s te investeren in goed muziekonderwijs. Dit is het eerste grootschalige publiek-private initiatief waarvan alle ruim 7000 basisscholen kunnen profiteren. Minister Jet Bussemaker (onderwijs, cultuur) heeft al 25 miljoen euro beschikbaar gesteld, de bedoeling is dat particuliere fondsen en bedrijven dat bedrag verdubbelen.
Veel onderzoeken wijzen uit dat er een groot draagvlak in de samenleving is voor meer en beter muziekonderwijs.

P1170290   P1170292 Waarom is muziekeducatie zo belangrijk?
In onze cultuur neemt het passief ondergaan van muziek steeds meer toe, terwijl het actief muziek zowel in de muziekscholen als op de gewone scholen afneemt.
Muziek maken is een uitdagende taak voor de hersenen, hieronder een aantal voordelen op rij:

· Kinderen op muziekles kunnen jaren later nog profiteren van een scherper brein, zelfs als ze dan niet meer muziek maken. Het houdt de hersenen namelijk levenslang scherp fitter en beter in staat zich aan te passen aan het ouder worden.
· Muziek leerlingen scoren beter op verschillende cognitieve testen, dan leerlingen die nooit hadden geleerd een instrument te bespelen of noten te lezen.
· Muziek bevorder het ruimtelijk inzicht en het voorstellingsvermogen, ook bevorderd het de hersenfunctie van hogere activiteiten als wiskunde en schaken.
· In klassen waar regelmatig muziekonderwijs wordt gegeven, zijn er minder leerlingen die uit de boot vallen. Kinderen zijn over het algemeen evenwichtiger, toleranter en voorzichtiger in de omgang met anderen. Het aantal kinderen dat wordt gepest, is in de klassen met muziekles bijna twee maal zo laag als in de klassen zonder extra aandacht voor muziek.
· Samen muziek maken is een geschikt middel is om conflicten van de puberteit, gevoelens van agressiviteit en trots te verzachten en onzekerheid te ondersteunen.
Muziek maken kan sterk wisselende stemmingen opvangen.

P1170312
Kortom: muziek is belangrijker dan je denkt, het doet wat met je. Muziek maakt slim. Leerlingen groeien hierdoor op tot niet alleen meer intelligente, maar ook socialere mensen. Uiteindelijk zal dus muziekonderwijs een positief effect hebben op de algehele samenleving en onze toekomst.

Drum Cafe bied laagdrempelige interactieve muzieksessies aan voor jong en oud. We willen laten beleven dat muziek maken voor iedereen een positieve bijdrage kan leveren, dus voor kleine en grote kinderen;-)

P1170313
Wilt u meer lezen over dit onderwerp, hier onze tip:
Fonds voor Cultuur en participatie / Kinderen maken muziek

PH & PT